23 خاصیت باورنکردنی کپسول قاصدک
نوشته شده توسط : نازپر

کپسول قاصدک یک مکمل گیاهی است و دارای فواید بسیاری میباشد. Taraxacum officinale یا Dandelion یکی از گیاهان بسیار ارزشمند است که دارای خواص دارویی بی شماری می باشد. این گیاه به نام های گل قاصد، قاصدک، خبر آور، هندباء بری، کاسنی بری، طرخشقوق، طرخشقون و دندان شیر نیز معروف است.


از آنجایی که قاصدک جزو خانواده کاسنی می باشد، در افرادی که به خانواده کاسنی حساسیت دارند، باعث ایجاد علایم حساسیت می شود. در افرادی که مشکلات انسدادی صفراوی و کلیوی دارند منع مصرف دارد. در مورد مصرف همزمان این دارو با داروهای دیگر حتما با پزشک مشورت کنید. مصرف همزمان با لیتیم منع دارد. به علت اینکه قاصدک حاوی مقادیر زیاد مواد معدنی و املاح چند ظرفیتی است بنابراین مصرف همزمان با آنتی بیوتیکهای تتراسیکلینی و فلوروکینولونی ممنوع است.

ترکیبات کپسول قاصدک
300 میلی گرم گیاه قاصدک. قاصدک حاوی ترکیبات تلخ از جمله اودسمانولیدها مانند تاراگزاسین و رزین آکریدی تاراگزاسرین می باشد. علاوه بر این قاصدک حاوی تری ترپن ها مانند تاراگزاسترول، استرول ها مانند سیتروسترول، فلاوونوئیدها، کارتنوئیدها، موسیلاژ و مقادیر زیادی پتاسیم است.

 

همچنین قاصدک اثرات آنتی اکسیدانی دارد که دفع عوامل سرطان زا را بر عهده دارد. نقش فلاوونوئیدهای قاصدک در درمان انواع سرطان ها به اثبات رسیده و همچنان مطالعات بر روی اثرات ضد سرطان آن در حال انجام می باشد. علاوه بر این قاصدک منبع خوبی از انواع مواد معدنی مانند پتاسیم ، کلسیم، منگنز، آهن و منیزیم می باشد. قاصدک علاوه بر ویتامین A، حاوی اسید فولیک، ریبوفلاوین، پیریدوکسین، نیاسین، ویتامین E ،C و K می باشد. همچنین چندین تحقیق اثرات درمان کم خونی قاصدک را نشان داده اند و مطالعات بیشتری در حال انجام می باشد.


استفاده از گیاه قاصدک در طب سنتی ایران و سایر کشورها مانند چین و هند قدمتی طولانی دارد. علاوه بر اثرات ذکر شده در طب سنتی ایران، مطالعات فراوانی در سایر نقاط دنیا بر روی قاصدک انجام شده است که ارزش غذایی و دارویی این گیاه را افزایش می دهد و باعث شده است از این گیاه به عنوان یک منبع غنی از مواد معدنی و ویتامین ها و به عنوان یک مکمل غذایی استفاده گردد.

همچنین در سالهای اخیر مطالعات فراوانی نیز اثرات آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی این گیاه را به اثبات رسانده اند که این اثرات نیز بر ارزشهای این گیاه می افزاید.

موارد مصرف کپسول قاصدک
مورد مصرف متداول در طب سنتی ایران: مقوی معده و قلب، مدر و افزایش شیر و قاعده آور، رفع انسداد مجاری کبد

 


سایر خواص و محتویات
قاصدک از خانواده گل مینا یا کاسنی می باشد که استفاده از آن در طب سنتی ایران و سایر کشورها از جمله چین، هند و کره قدمتی طولانی دارد. در حال حاضر با تحقیقات گسترده ای که در سراسر دنیا بر روی آن انجام گرفته است، اثرات ذکر شده در طب سنتی به خوبی به اثبات رسیده است. مواد موثره قاصدک اثرات فارماکولوژیک آن را ایجاد می کند. قاصدک به عنوان یکی از منابع غنی ویتامین A به شمار می رود که در سلامت چشم و پوست نقش مهمی را ایفا می کند.


درمان کبد چرب و محافظ کبدی، درمان زردی
درمان دیابت و چربی خون بالا
اختلالات دستگاه ادراری، دیورتیک
سلامت استخوان ها
کاهش وزن
ضد سرطان
ملین در درمان یبوست و پاک کننده کولون و حذف مواد زائد از بدن

قاعده آور
غنی از ویتامین (بالاترین میزان ویتامین آ در گیاهان) و مواد معدنی (مقادیر زیادی پتاسیم)
کمک به سیستم ایمنی
کمک به درمان رماتیسم و نقرس
کپسول قاصدک

دستور مصرف کپسول قاصدک
روزی 3 بار و هر بار 1 تا 2 عدد کپسول با آب میل شود. بهتر است بعد از غذا میل شود.

موارد منع مصرف و توصیه ها
در خانم های باردار منع مصرف دارد، در زمان شیردهی و در کودکان زیر 12 سال با مشورت پزشک و با احتیاط مصرف شود. در صورت مشاهده هر گونه علایم غیر معمول، مصرف دارو قطع شود.

درمان اختلالات صفراوی
درمان کم خونی
درمان فشارخون بالا و رفع ادم
تقویت سیستم ایمنی
ضد التهاب
بهبود هضم و درمان اختلالات گوارشی
آنتی بیوتیک است و درمان عفونت ادراری
سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
تقویت بینایی
درمان زیگیل و مشکلات پوستی
درمان آکنه و کمک به زیبایی پوست
شیر افزا





:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: